Ny livsstil

Hvis du er utilfreds med din livsstil og gerne vil leve sundere, så er der nogle bestemte trin, du skal tage for, at det bliver en succes, siger Thomas Rathsack, forfatter og tidligere jægersoldat.

TRIN 1

Selverkendelse: Du skal finde ud af, om du oprigtigt ønsker at komme i en anden situation, og om du virkelig ikke bryder dig om den situation, du befinder dig i.

TRIN 2

Etableringen af dit mål: Sluk fjernsynet og spørg dig selv, hvad er det, du egentlig har lyst til her i livet? Når du svarer på spørgsmålet, skal du prøve at gøre det helt konkret, så du kan sætte et klart og veldefineret mål, der tager udgangspunkt i det, du har lyst til.

TRIN 3

Handlingsplanen: Du skal i gang. Det er vigtigt, at du ikke kun laver langsigtede mål. Du skal også lave delmål, du kan nå indenfor en overskuelig tidsramme. Og så er det vigtigt, at du kommer ordentligt fra start. Du skal passe på med ikke at starte for hårdt ud, hvis du ønsker at tabe dig og komme i form. Du skal bygge kroppen langsomt og tålmodigt op, når du træner. Du skal nok nå dit mål.

TRIN 4

Kontinuitet: Bevar fokus og bliv ved. Du skal tænke på, at du kun har opnået et delmål, fordi du er blevet ved med at arbejde på det. Det er vigtigt, at du ikke falder tilbage i den gamle rolle. Du skal holde sig til planen.

TRIN 5

Fejr dine små successer: Du skal sørge for at belønne dig selv. Tag en dag ud af kalenderen, vær god ved dig selv. Gå ud og spis en god middag. Det er vigtigt at belønne de små successer.

SLUT

Tillykke. Du har nået dit mål. Det giver en enorm god følelse, når du står foran spejlet og ser en stærkere og sundere udgave af dig selv. Nu kan du overveje at sætte dig nye mål for at holde dig i gang og ikke falde tilbage til den gamle og usunde livsstil.

Sidder du fast i sofaen? Er du blevet overvægtig? Ønsker du at gøre noget ved situationen, og er dit ønske om forandring virkelig noget, du mener? Hvis svaret er ja, så er du allerede godt på vej til at kunne gøre en forskel for dig selv. Det er lige meget om forandringen er at tage en bestemt uddannelse eller få en sundere livsstil, siger Thomas Rathsack. ”Hvis du har et dybfølt ønske om at ændre nogle ting i dit liv, så har du allerede der fundamentet til at skabe ændringen. Det er fra det oprigtige ønske, at motivationen til forandring springer, men det kræver, at du sætter dig ned og overvejer nøje, om du virkelig ønsker at gøre noget ved sagen, eller om det bare en fiks idé eller et pres fra omverdenen,” siger Thomas Rathsack, forfatter og tidligere jægersoldat.

Find dit mål og sæt det realistisk

Thomas Rathsack har selv været i en situation, hvor han ikke brød sig om sit arbejde, og så satte han sig målet for at ændre på situationen, og det har givet ham stor glæde. ”Du skal lytte til og spørge sig selv, hvad man egentlig har lyst til, for du kan ikke tvinge en motivation og et ønske om en ny livsstil frem. For mig var det ønsket om at blive jægersoldat, der tændte en ild. Men mindre kan også gøre det. Det gælder om at finde dit personlige mål, som kan tænde ilden i dig,” siger Thomas Rathsack. Måske du vil smide noget kropsvægt eller droppe smøgerne og løbe et maraton. Lige meget hvad, så er det vigtigt at fastsætte et mål, der er realistisk, og som du virkelig ønsker at opnå. ”Når først du har fundet målet, der giver lysten og motivationen til forandring, kan du begynde at planlægge, hvordan du når dertil. Her gælder det om at bryde det store mål ned i små delmål og fejre de små successer, når du får dem. Det giver motivation til at kæmpe videre,” siger Thomas Rathsack.

Du har ansvaret - men andre kan hjælpe

Andre mennesker kan hjælpe med til at give dig motivationen til at skabe forandringen, men i sidste ende er du alene om at tage ansvaret og skabe resultaterne. ”Du kan ikke forvente andre skaber forandringen for dig, men du kan få støtte og selskab gennem fællesskaber og klubber, hvor andre har samme målsætninger som du har. På den måde kan I hjælpe hinanden og dele oplevelsen sammen,” siger Thomas Rathsack. Den rette træner kan også hjælpe dig på vej mod dit mål. Det er dog vigtigt, at det er den rette træner, som giver både god vejledning og motivation. ”En slatten træner, der står og kigger på uret kan virke demotiverende - og de findes, desværre. Så det er vigtigt, at træneren er god, giver den rette træning og måske kombinerer det med kostrådgivning, hvis man ønsker et vægttab,” siger Thomas Rathsack.

Træd varsomt og tag små skridt

Man skal træde varsomt i den første fase, og man bliver nødt til at være tålmodig i starten, især når man ønsker at komme i form og tabe sig. ”Man skal have sig selv med rent mentalt og fysisk. Hvis man brænder sig selv af i starten, kan man risikere at komme tilbage til udgangspunktet eller under udgangspunktet,” siger Thomas Rathsack. Hvis kroppen har været inaktiv hele livet, skal man tage det med ro for ikke at få skader. ”Hårene rejser sig på mig, når jeg ser, hvordan folk træner i centrene i dag. Man skal træne rigtigt og bygge kroppen langsomt op, især når man starter op fra bunden, ellers får man skader. Det er en del af en realistisk planlægning,” siger Thomas Rathsack.

Snart vil du få succes

Hvis du først har motivationen og får lavet en god og realistisk planlægning, vil du i løbet af et års tid kunne rykke dig langt, og successen vil give dig motivation til mere. ”Det er en grundlæggende fantastisk fornemmelse at erkende, at du lykkes med det, du sætter sig for. Og det er sjovt og fantastisk at opleve forandringen, du gennemgår,” siger Thomas Rathsack og slutter: ”Måske det lyder som en kliche, men livet er kort, og det gælder altså om at få det bedste ud af det, mens vi er her. Den rigtige forandring og udvikling gør livet grundlæggende sjovere at leve, og når du står på den anden side, så kommer man aldrig tilbage.”

Thomas Rathsack mænds helse