Fakta om chiafrø

Inden for de sidste år er chiafrø blevet ekstremt populære blandt danskerne. Men hvad er de for en størrelse, og hvordan kan de bruges?

  • På ganske kort tid er chiafrø blevet udråbt til en såkaldt superfood på grund af deres indhold af fibre, omega-3 fedtsyrer, proteiner og antioxidanter. 
  • De små ovale frø er forholdsvis nye bekendtskaber i Danmark, men er blevet anvendt i tusindvis af år i Syd- og Mellemamerika, hvor de stammer fra.
  • ”Aztekerne og mayaerne brugte dem som et præstationsmiddel, når de skulle på march eller i krig. Første gang vi kom i kontakt med frøet i Europa, var da man fandt ud af, at langdistanceløbere fra Sydamerika indtog frøene,” fortæller ernæringskonsulent Søren Lange.
  • Frøene kan især anvendes som supplement til måltider. Eksempelvis kan man hælde en skefuld i morgenmaden. Derudover giver de en følelse af mæthed i længere tid. ”Når frøene kommer i kontakt med væske, svulmer de op. De kan suge op til 20 gange deres egen vægt i væske, og det betyder, at man er mæt i lang tid,” fortæller Søren Lange.
  • I øjeblikket lyder den anbefalede daglige dosis på maksimalt 15 gram chiafrø.

Folk i alle aldre valfarter til fitnesscentre og løbestævner, og vi tænker formentlig mere over, hvad vi spiser, end nogensinde før. Men der er stadig udfordringer. ”Mændene halter efter kvinderne. Én ting er, at mænds andel af plantebaseret kost er alt for lav. Noget andet er, at de får alt for få fibre,” fortæller forfatter og ernæringskonsulent Søren Lange. Han mener, at forskellen kan beskrives meget simpelt: ”Kvinder vil gerne være sundere, og de gør noget ved det. Mænd vil også gerne være sundere, men de gør ikke noget ved det.”

Enkle råd er vejen frem

Men hvordan ændrer man så den indstilling? Søren Lange mener, at mænd sandsynligvis ville forbedre deres kost, hvis det var lidt enklere: ”At leve sundt skal være let og simpelt, og man skal gerne vide præcis, hvilke effekter det har. Mange mænd mister hurtigt interessen for store, komplekse kostomlægninger, så det er vigtigt med enkle råd, der kan implementeres uden de store forandringer.” Ernæringskonsulenten er fortaler for det såkaldte chiafrø, som stammer fra den sydamerikanske plante Salvia Hispanica, der hører til myntefamilien.

Chia er et effektivt supplement

Frøet er rigt på fibre, omega 3-fedtsyre og proteiner, og det kan ifølge Søren Lange være et enkelt og effektivt supplement til de måltider, man allerede indtager. ”Jeg indtager selv en stor spiseskefuld med min tomatjuice hver morgen, og det giver blandt andet omkring 10-15 gram fibre. I gennemsnit skal mænd gerne have 30-40 gram fibre om dagen, så her er man allerede godt på vej,” siger Søren Lange, der også foreslår, at man eksempelvis kan supplere sin havregrød eller andre måltider med en skefuld chiafrø. I øjeblikket lyder anbefalingen dog, at man maksimalt bør indtage 15 gram chiafrø om dagen. Det svarer ifølge ernæringskonsulenten til cirka til en enkelt stor eller to små spiseskefulde. En anden væsentlig fordel ved chiafrøene er, at de har et relativt stort indhold af omega 3, som i forvejen findes i kroppen og har vist sig at have en række positive effekter. ”Vi skal gerne have en god fedtsyrebalance i kroppen, og det kan chiafrø være med til at give. Det kan vedligeholde et godt heldbred og mindske ømhed i musklerne efter sport eller hårdt arbejde,” siger Søren Lange.