Personlig træning er et relativt nyt fænomen i store dele af Danmark, så derfor er det forståeligt nok, at mange ikke er klar over, hvad det egentlig indebærer, at have ”sådan en personlig træner”. På baggrund af mine egne erfaringer med især vægttabsklienter på +30 år, vil jeg i denne blog kaste lys over begrebet ’personlig træning’.

Hvad får man ud af personlig træning?

Hvad vil du gerne have ud af det? Personlig træning er lige netop det, det antyder: Nemlig personligt. Hvis dit mål er vægttab, så skulle du gerne få råd og vejledning til et varigt vægttab (og samtidig tabe dig). Hvis målet er muskelmasse, skulle du gerne få råd til lige netop det. Er du skadet? Jamen så findes der helt sikkert også en personlig træner, der kan hjælpe dig med det og samtidig få dig i bedre form, hvis det er ønsket.

Det handler altså om, hvad du gerne vil. Hvis din træner hellere vil noget andet, er det måske ikke jer to, der skal arbejde sammen.

Kost og ernæring

Personligt foretrækker jeg at lære folk gode og sunde vaner, men samtidig sørge for, at de får resultater. Her taler jeg primært ud fra vægttab, hvor jeg giver klienterne nogle rettesnore, så de formår at få et vægttab i gang. Undervejs i forløbet snakker vi så om, hvordan vi gør ændringen varig og holdbar. For nogle er det utroligt nemt, mens andre må kæmpe lidt mere. Succeskriteriet for mig er, hvis en klient har opnået sit mål og samtidig kan fastholde den nye livsstil.

Træning og bevægelse

På træningssiden lærer du, hvordan du udfører øvelser korrekt. Du får progressioner i forskellige øvelser og din evne til at bevæge sig korrekt forbedres (markant for nogle). Alle sammen faktorer, som beriger din hverdag. Er du eksempelvis ude af stand til at aktivere dine baller, kan det resultere i lændesmerter på daglig basis – det kan en personlig træner højst sandsynligt hjælpe dig med. Og sådan fortsætter listen. At bevæge sig korrekt er alpha og omega.

Hvad tager man med sig?

Når du er færdig med dit forløb, skulle du gerne være i stand til at træffe gode valg, når det kommer til kosten, så du kan holde din nuværende form eller forbedre det alt afhængig af målet. Samtidig har du lært, hvordan man træner sikkert og effektivt i et træningscenter.

Helt konkret har du fået x antal træningsprogrammer og kostplaner, som du altid vil kunne vende tilbage til og måske også evnerne til at tilpasse disse løbende, så du ikke mister motivationen efterfølgende.

Når du og din træner skilles, bør du således være i stand til ikke at falde tilbage i gamle vaner, men fortsætte en ny livsstil – ikke en kur – som gør dig gladere, sundere og stærkere.

Gør dit forarbejde

Personlig træner er ikke en beskyttet titel, så du gør klogt i at undersøge markedet, før du tager kontakt til en træner. Uddannelsesmæssigt varierer niveauet meget; fra de autodidakte til de, der hele tiden videreuddanner sig teoretisk og praktisk. Det kan være svært at skelne skidt fra kanel, så kontakt en eller flere trænere og tag en snak med denne/disse – på den måde kan du skabe dit eget billede af personen/personerne.

Erfaringsmæssigt kan der også være stor forskel og ligesom i alle andre fag, er erfaring oftest noget positivt. Vær dog ikke bange for at prøve nye trænere, hvis du synes, de tiltaler dig – de skal jo få erfaringen et sted fra.

Pris

Pris er altid en faktor, når det kommer til valg af personlig træner. Priserne varierer alt afhængig af, hvor i landet du befinder dig. I København er det selvsagt dyrere end i Aarhus, som til gengæld er dyrere end Aalborg. Udbuddet er også klart større i de store byer frem for de mindre, selvom du nok skal kunne finde flere og flere personlige trænere i de mindre byer.

Tilbage til prisen. Typisk afregner man på timebasis og køber en samlet pakke med x antal træninger. Her inkluderes kostplaner og træningsprogrammer oftest og nogle trænere tilbyder fedtprocentsmålinger, Body age og deslige. Priserne i Aarhus, hvor jeg selv tilbyder personlig træning, varierer fra 300 kroner og op til 1.250 kroner per time, så der er et stort spænd.  Personligt tilbyder jeg pakker på 12 uger (og længere, hvis folk ønsker det). Pakkerne indeholder alle kostvejledning og træningsprogrammer (ud over det, vi træner sammen), men varierer så i antallet af træninger sammen (fra 1-3 gange i ugen).

Personlig træning kan synes at være en dyr investering, men prøv at vende det om: Hvor meget vil du give for at tabe fem kilo? 10 kilo? 20 kilo? Og hvad vil det give dig at opnå dette?

Jeg håber ovenstående har kastet lys over, hvad personlig træning er. Hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at sende mig en e-mail – så besvarer jeg gladelig.