Gæsteblogger

I de kommende uger gæsteblogger Renni Jaqué på www.maendshelse.dk. Nogle vil måske genkende Renni fra TV2-programmet ’Korpset’, hvor 30 veltrænede danskere presses til deres yderste af blandt andre tidligere jægersoldat, Thomas Rathsack, som du kan læse om her. Renni Jaqué blogger til daglig på www.rennijaque.dk om at vi skal turde satse og udfordre os selv og bryde vores mønstre. Fysisk såvel som mentalt.

Hvad tænker du, når du hører ordet 'sund kost'? Er det slankekur, vægttab og mad som består hovedsageligt af grøntsager og en tom mave? Du har sikkert prøvet det før. Du vil så gerne begynde at spise sundere, men ved ikke, hvor du skal starte.

3 gode kostråd til vægttabet

Kost kan være mange ting og i den grad være individuel efter min mening. Jeg tror inderst inde, at vi godt selv ved mere eller mindre, hvad der er godt for os, og hvad der ikke er. Jeg har ikke det endegyldige svar på, hvad sund mad er, men her er de 3 råd, som hjalp mig på vej. De er baseret på egne erfaringer, og jeg håber, at de kan inspirere dig.

1. Start med at ændre 1 ting ad gangen

Da jeg var yngre, var kost som regel noget mine søstre og mor snakkede om, men aldrig selv noget jeg tænkte så meget over. Jeg har altid spist stort set, som jeg havde lyst. Jeg gik til fodbold og spiste typisk 3 måltider plus minus mellemåltider. Da jeg var i 20’erne ændrede det sig. På grund af en skade i foden, måtte jeg stoppe med fodbold. Samtidig flyttede jeg sammen med min kæreste og gik fra et fysisk aktivt job til et stillesiddende. Jeg fortsatte med at spise de samme portioner mad som før, og så blev der ellers hygget med slik og et glas rødvin i ny og næ. Jeg var inaktiv og spiste ikke det rigtige og alt for meget af det forkerte, og vidste det jo godt!

2. Brug din sunde fornuft. Såsom 'Husk madpakken'

De gange, jeg forsøgte at ændre på min kost, gik det galt. Det var hårdt at skulle sætte sig ind i nye kostvaner og nye madvarer. Nye opskrifter, nye smage og alt for små portioner. Hver gang det mislykkedes, blev jeg fortvivlet og tænkte ”jeg har jo rygrad som en regnorm”. Det var indtil, jeg fandt ud af, at det var mine vaner og tankegang, som skulle ændres, før jeg ville få succes. Jeg ville for mange ting på for kort tid, og det tog pusten fra mig. Jeg måtte ændre taktik. En ting af gangen og med måde. Slik og vin blev skåret ned, flere grøntsager kom på tallerkenen og der blev eksperimenteret med nye opskrifter i weekenden. Det tog tid at ændre på de dårlige vaner, men det virkede og langsomt blev det bedre og bedre. Jeg fik mere overskud, fordi det faktisk var sjovt at

3. Vær realistisk (Rom blev ikke bygget på en dag)

Jeg blev klar over, at jeg ikke tænkte mig ordentlig om. De fleste ved jo godt, at hvis man køber 1 hotdog og en cola til frokost i stedet for at have madpakken med hjemmefra, ja så er det jo ikke ligefrem sundt. Men jeg havde en masse undskyldninger for ikke at smøre madpakken; Jeg var træt, eller også var der noget i TV, jeg gerne ville se, eller også ’glemte’ jeg det. Jeg måtte ændre min tankegang og se fremad.

Selvom det ville være fedt, blev Rom blev ikke bygget på en dag. Jeg fokuserede så meget på at tabe mig, at jeg ikke opdagede, at mine dårlige vaner havde taget overhånd. Derfor var det måske lidt naivt af mig at tro, de kunne forsvinde på et øjeblik. Jeg ville se hurtige resultater, og det blev en alt for stor en mundfuld at gabe over. Hvis jeg ville spise sundere, måtte jeg bruge den tid det krævede for at kunne følge med og finde ud af, hvad det betød for mig.